top of page

När allt rasade under Coronakrisen – om att släppa kontrollen som ledare och våga be om hjälp

Uppdaterat: 14 juni 2021

Jag minns känslan i våras precis efter sportlovet när kunderna ringde en efter en och bokade av i princip alla våra uppdrag. Jag som har drivit Resultatbolaget i nio år i en stabil konjunktur med ett bolag som växt med både medarbetare och kunder och aldrig hade stått inför en kris stod plötsligt helt handfallen. Jag blev så emotionellt påverkad av hela situationen och min hjärna var fast i hotläge, jag visste plötsligt inte hur jag skulle leda verksamheten framåt när jag själv var fast i en torktumlare av känslor. 

Jag fick lov att gå igenom de verktyg och strategier vi lär ut till andra ledare och jag började med att våga släppa kontrollen och be om hjälp. Jag sa som det var till mina medarbetare och de svarade med sån enorm handlingskraft och stöttning. De tog över flera initiativ när jag själv tappade styrfarten. De, som inte var lika emotionellt berörda som jag själv, kunde hålla huvudet kallt och se över vilka alternativ som fanns och hur vi kunde ställa om till en digital verksamhet. Vi hade två dåliga månader och sen lyckades vi få igång våra föreläsningar, workshops och utbildningar igen. Som ledare var det ovärderligt att våga släppa kontrollen till mina medarbetare som kunde hjälpa mig att leda oss alla igenom krisen. De lyfte mig verkligen och hjälpte mig se möjligheterna och gjorde mig helt enkelt handlingskraftig igen. 

Om du hade frågat mig för ett halvår sen så hade jag sagt att jag inte rekommenderar att jobba med ledningsgrupper och ledarskapsutbildningar digitalt och att det inte går att nå lika bra resultat när man inte ses. Men vi har nu hittat arbetssätt som verkligen fungerar för oss och våra kunder. Vi har varit tvungna att testa och jobba tillsammans med våra kunder på nya sätt och vi har skapat fantastiska resultat!

För några veckor sedan hade vi till exempel ett projekt med en telekomkund där vi skulle hålla i en del av deras ledarskapsprogram. Det handlade om att våga visa vem jag är, vilka styrkor och svagheter jag har och vem jag är som ledare. Ämnen där man behöver känna stor trygghet och tillit och som jag ärligt talat trodde skulle bli svårt online. Men det gick hur bra som helst! Vi byggde upp tilliten i flera steg för att kunna vara supertransparenta, först jobbade vi tre och tre i grupp för att sen slå ihop till sex personer i varje grupprum där de delade med sig.

Vad är då den största skillnaden att jobba digitalt jämfört med att ha alla deltagare i ett rum? Jo det är bland annat att det tar dubbelt så lång tid att förbereda en workshop eller föreläsning. Men å andra sidan kan jag direkt efter att vi tackat för dagen gå ut från hemmakontoret och äta middag med familjen. Jag som tidigare haft 2-3 resdagar i veckan kan verkligen uppskatta den delen av det nya sättet att mötas.

Vår filosofi är också att det ska vara roligt med möten, jag vill skratta när jag har möte! Det ska vara lättsamt och jag vill att var och en ska ha mer energi när de slutar mötet än när de börjat.

Det här gör jag för att sprida glädje och motivation hos oss på Resultatbolaget:

📞 Jag skapar närvaro och motivation genom att checka in så ofta jag kan med mina medarbetare. T ex brukar jag höra av mig (ofta med ett kort samtal på fredag eftermiddag) och tacka för ett bra jobb i veckan och önska trevlig helg. 


🧡 Jag ställer frågan – vad behöver du för att ha kul och utvecklas på jobbet (en bra fråga att även ställa inför en specifik utmaning/uppgift)


🥳 Sist men inte minst så busar jag... dvs jag överraskar mina medarbetare med små bus som tex att ha peruk på mig på måndagsmötet, eller sätta på ett roligt filter på Zoom så att det ser ut som jag sitter i ett akvarium eller ha musik på när de kommer in på ett möte. 

Nu verkar det som att restriktionerna kommer att hålla i sig ett tag framöver och vi räknar med att hålla våra utbildningar och föreläsningar digitalt under hela hösten och våren. Sen beror det på läget förstås, men sen längtar i alla fall jag efter att träffa dig och alla våra underbara kunder, samarbetspartner och vänner i verkligheten igen. 


Tills dess, ta hand om er och era medarbetare!

Glada hälsningar

Karin


Prenumerera gärna på alla våra blogginlägg, klicka här och fyll i din adress.


karin hedén resultatbolaget

0 kommentarer

Senaste inlägg

Visa alla

Comments


bottom of page